Terdapat ralat dalam alat ini

Isnin, 23 Mac 2015

Perpisahan


Perpisahan bukan untuk ditangisi,
Bukan untuk diingkari,
Kerana jika di dunia tidak kembali,
Di syurga pasti menanti.

Lingkaran hayat terus disusuri,
Walau kaca duri menghiasi,
Janji Allah tiada mungkiri,
Bertemu berpisah suratan Ilahi

Perpisahan istimewanya pasti,
Jika ikhlas turut mengiringi,
Kerana disedari sesuatu menanti,
Di hujung jalan bermula kembali

Selamat tinggal sahabat. Moga berjumpa kembali di syurga Ilahi...

Jumaat, 26 Julai 2013

Tips Periksa di Azhar

Ini merupakan penulisan aku tahun lepas sebelum peperiksaan semester pertama. Pos guna akaun Pasar Mesir, supaya ramai boleh ambil manfaat.


29/12/2012-17/1/2013 - Ujian term 1
19/1/2013-31/1/2013 - Cuti musim sejuk
2/2/2013 - Mula kelas term 2
18/5/2013 - Ujian term 2

sila tag dan share pada rakan2.

Sedikit tips dan nasihat.

+Muhadarah terakhir biasanya doktor akan memberi tahu muqarrar dan bagaimana soalan akan dibuat. Cth Samada 3 atau 4 soalan, atau pilih 4 dari 5 soalan.

+Kadang2 doktor akan memberikan senarai soalan2 yang bakal ditanyakan.

+kehadiran pada muhadarah akhirah sangat penting!

+Doktor akan berkongsi tips2 yang perlu pada kelas yang terakhir itu.

+Sekira madah tersebut mempunyai 2 orang doktor, maka kebiasaannya, markah akan dibahagikan sama rata. Bermakna, jika ada 4 soalan, maka seorang doktor akan membuat 2 soalan. Menumpukan pada 1 bahagian dan meninggalkan bahagian lain adalah satu kesilapan yang besar.

+Sila pergi ke kuliah pada hari pertama peperiksaan awal, untuk mengetahui tempat di mana kita akan menduduki peperiksaan,

+Update dengan kawan2 arab yang selalu hadir ke kelas poin2 penting dan apa2 yang doktor syarah yang tidak terdapat di dalam kitab.

+dapatkan maklumat berkenaan soalan peperiksaan dan muqorrar dari sumber pertama dan diyakini.

+pada mereka yang mempunyai biasiswa/zakat, amanah anda adalah untuk mendapatkan keputusan yang terbaik, kerana kelak anda akan dipersoalkan atas wang yang telah anda belanjakan.

+tulis perkataan "wafid" di penjuru atas kertas jawapan anda, bahagian dalam (moga2 dapat markah kasihan *muraqib yang bagi tips ni)

+Kaji soalan2 yang telah lepas.

+Bab yang paling besar dan banyak anasir, biasanya menjadi tumpuan.

+berikan tumpuan kepada teks2 yang mempunyai isi "perbezaan" antara 2 perkara. cth : beza "mudharabah" dan "muqamarah"

+Jika muqarrar anda terdiri dari 2 bahagian, 1 sedikit (20-40 m/s) dan bahagian ke 2 banyak (200+ m/s). Adalah baik untuk fokus pada yang sedikit, kemudian yang banyak. Katakanlah doktor mengatakan 3 soalan yang keluar, secara mantiknya 1 soalan pasti akan keluar dari bhg yang sedikit. Sekiranya anda berjaya menjawab dengan baik anda telah berjaya mendapatkan 1/3 dari markah keseluruhan.

+perlu tahu preference Dr bagaimana, kerana dikhabarkan oleh sahabat saya Aiman Syamin bahawa ada Dr yang melarang pelajar terutamanya pelajar ASEAN menulis rayuan di akhir kertas jawapan. *lain Dr lain caranya.

+sekiranya anda tidak faham akan kehendak soalan, jangan malu bertanya pada pengawas peperiksaan sehingga anda betul2 faham.

+sila kongsi maklumat muqarrar yang anda tahu. terima kasih.

Isnin, 22 Julai 2013

Kita memang bukan mufti atau mujtahid pada orang lain. Tapi kita sebenarnya ialah mufti dan mujtahid pada diri sendiri. Kita akan dipersoalkan di akhirat kelak berdasarkan amalan kita di dunia. Mufti dan mujtahid yang kita ikut dan agung2kan di dunia takkan berdiridi sisikita untuk menjawab di hadapan Allah kelak. Jadi, tinggalkan apa yang mergukan, ikutlah apa yang meyakinkan.

Jumaat, 19 Julai 2013

Saya ialah singkatan bagi sahaya bererti abdi. Adapun ambo/ambe ialah singkatan bagi hamba. Dalam perbualan masyarakat silam perkataan "tuan hamba" yang merujuk kepada lawan cakap secara literal membawa maksud pembicara itu hamba kepada lawan cakapnya.

Rabu, 16 Januari 2013

Mutiara 3

Dua set pemikiran

Aku tak reti aku tak nak buat,
Aku tak reti aku nak belajar.

Rabu, 9 Januari 2013

Mutiara Kata 2

Tajamkan minda sebelum tajamkan pena.

Rabu, 2 Januari 2013

Mutiara Kata 1

Jangan bersedih bila hilang kawan  ketika susah,
Mereka akan kembali pabila senang,
Maka ingatlah mereka yang setia ketika susah.

Jumaat, 23 November 2012

Nota Isteri -berkenaan etiqa takaful-


tak dapat bagi kredit, sbb tak tahu mana asalnya

assalamualaikum wbt...

salam kasih sayang buat semua sahabat sekalian. lama sudah kita tak bertemu, rindu pada kalian selalu datang bertamu. harapnya sahabat-sahabat sekalian sihat dan terus cemerlang mengukir kejayaan. amin..

maaf andai apa yang ingin saya kongsikan di sini bakal menganggu sesiapa. tetapi, saya mohon untuk sekali ini sahaja untuk izinkan saya sebagai seorang sahabat anda untuk berkongsi dan menyampaikan sesuatu yang baik untuk kita semua sebagai umat islam sejagat. di saat saya cuba menyampaikan pesanan ini, sedikitpun saya tidak memikirkan faedahnya untuk diri ini. tetapi cukup kerana Allah.

     Oleh yang demikian, saya mohon agar kalian semua sudi meluangkan sedikit waktu untuk pinjamkan saya sepasang mata dan hati nurani kalian untuk memahami dan menghayati apa yang ingin saya kongsikan di sini.

    Untuk pengetahuan kalian, ekonomi umat islam masih di takuk yang lemah. masih terkebelakang meskipun dalam negara sendiri. masih terlalu ramai umat islam khususnya kaum Melayu yang 'zero' pengetahuan tentang pengurusan kewangan berasaskan syariah sekalipun mereka terdiri daripada golongan profesional. kebanyakan orang melayu kita terlalu jahil tentang pengurusan kewangan sehingga menjadikan simpanan bukan sebagai keutamaan, tetapi lebih cenderung untuk menikmati gajet-gajet berteknologi, kereta yang hebat-hebat, rumah yang besar-besar, barang-barang yang berjenama. fenomena ini seolah-olah menjadikan perbelanjaan itu jauh lebih penting daripada simpanan. sedarkah kalian kita hidup bukan hanya untuk hari ini, tetapi juga insyaAllah untuk hari-hari yang mendatang? kita juga bukan hidup untuk diri sendiri sahaja. kita ada keluarga, kita ada saudara sesama islam.

     Dengan rasa rendah hati, saya ingin menyeru kepada kalian untuk menabung dan melindungi sambil memberi di jalan Allah bersama Etiqa Takaful. dengan hanya menyimpan sebanyak RM100 sahaja sebulan, kalian dapat bantu kukuhkan ekonomi Islam, kalian dapat ringankan beban ibu dan ayah, kalian dapat bantu insan-insan miskin dan lemah, kalian mampu hantar ibu dan ayah ke haji untuk pertama kali, kedua kalinya atau seterusnya, kalian mampu mempunyai dana untuk buka klinik gigi sendiri, kalian ada simpanan yang kukuh, dan yang paling penting, kalian infakkan harta di jalan Allah, Tuhan yang sangat banyak memberi pada kita semua. kini tiba giliran saya dan kalian untuk memberi pula kepada Allah semampu kita.. Allah tak pernah berkira dengan kita, ibu ayah kita juga tak pernah berkira dengan kita.. mereka beri sebanyak-banyaknya pada kita sekalipun terpaksa bersusah payah. alangkah indahnya, kalau kita mampu cintai Allah dan ibu ayah seagung itu.. alangkah baiknya, kalau hati kita juga pemurah dan penyayang seperti mereka.. tetapi semua itu atas pilihan hati kalian sendiri..

     Ingin saya ingatkan di sini, sebelum kalian mahu menolak takaful, sebelum kalian nak kata 'aku tak perlu dan tak minat dengan takaful', sebelum kalian nak 'ignore' perkongsian takaful ini, kalian dinasihatkan agar benar-benar memahami dan menghayati isi hati Takaful.. setidak-tidaknya SEKALI seumur hidup, kalian hadiahkanlah kesudian kalian untuk berkenalan dengan etiqa takaful ini. kalau orang bukan islam sendiri mahu mendengar dan menabung bersama takaful, mengapa tidak kalian, insan-insan yang mencintai Islam?

    berbicara tentang menyimpan wang, ini bukanlah bergantung kepada banyak mana wang yang kalian miliki, tetapi bergantung kepada besar mana semangat kalian mahu menyimpan dan memberi. erti hidup pada memberi.. bahagia itu adalah apabila membahagiakan.. hari ini mungkin kita masih sihat, masih mampu ke kuliah ilmu, masih mampu berjalan-jalan, masih mampu ketawa, tetapi belum tentu esok kita boleh buat semua tu lagi. kematian dan musibah boleh tak kenal usia, tak beri petanda. justeru, persiapkanlah diri kalian untuk hadapi semua itu. keadaan masa depan kita ditentukan oleh bagaimana usaha kita corakkan hari ini.

       kepada sahabat-sahabat dentists yang dah buat janji temu dengan saya untuk mendengar dan menabung bersama takaful, terima kasih banyak dan tahniah saya ucapkan atas kesedaran kalian. bukan senang nak jumpa muda-mudi yang bijak menguruskan kewangan sekali gus berjiwa besar untuk memantapkan ekonomi islam. semoga Allah tambahkan rezeki kalian dunia dan akhirat. dan kepada sahabat-sahabat yang macam minat nak kenal dengan takaful, boleh jumpa saya.

   Ramai sahabat-sahabat saya  di malaysia yang sudah menyimpan wang mereka dengan takaful meskipun masih belajar. syarat nak menyimpan dan melindugi bersama takaful, berumur 14-60 tahun, sihat dan bertanggungjawab.. ayuh, kita sama-sama bantu diri sendiri, keluarga dan umat islam yang lain. InsyaAllah Allah akan lebih mudahkan perjalanan kalian menuntut ilmu. kejarlah berkat Allah dalam setiap rezeki kalian. carilah ruang untuk selitkan walau sedikit untuk etiqa takaful (the best takaful company in the world). Akhir kalam, manfaatkan duit belanja/biasiswa/pinjaman pelajaran kalian sebaiknya. biar ada saham dunia dan akhirat sekali.

 ''Semoga Allah memberikan rahmat kepada orang yang berusaha dengan cara yang baik, berbelanja dengan sederhana dan menabung apa yang lebih (setelah memberi nafkah) untuk saat-saat dia yang memerlukannya nanti''
Hadis Muttafaqun 'Alaih (riwayat Imam al-Bukhari dan Imam Muslim)

Puan Norsaidah Abdullah
Penasihat Kewangan Islam
Maybank Etiqa Takaful
01158553803

dicuri dan diedit oleh Irfan. *nota ini dipos didalam fb group pergigian.