Selasa, 1 Julai 2008

Balik dari Dumyat

Bismillah.

Sedikit catatan mengenai kepulangan aku ke Kaherah[senang aku nak rujuk nanti]

1315:Turun rumah Anas, naik Microbus ke Sa3edi.[Tambang 50sen]
1321:Sampai ke Sa3edi, tunggu penumpang penuh dalam Microbus ke Mansourah.
1340:Microbus bergerak pergi.
1440:Sampai Talkha[Tambang 4junaih] di perhentian Madinah Talkha Daqahliah seperti yang dijangka, perjalanan hanya mengambil masa 1 jam.
1447:Makan aiskrim jap , orang jual tepi jalan, boleh tahan, sedap lagi dari yang jual kat kedai sebab dia ada bubuh kacang, haraga pun 50sen je.Naik teksi ke Salam.
1500:Sampai ke Jami` Salam[Tambang 5junih].Telefon karkun Ayap.
1510:Lepak di umah karkun Ayap sampai Asar.Aku turut dijamukan dengan makanan2 ringan.uhuh.Kenyang perut.
1730:Selepas berjaya menghabiskan makanan dan juga menambah bil air rumah karkun Ayap.Aku turun untuk ke Masjid menjama` dan Qasarkan solatku secara Ta`khir di Masjid depan rumah beliau.Kemudian pergi ke menuju ke Mahattah Utubis Qadimah di Darasat, karkun Ayap mengesyorkan aku menaiki teksi tambangnya 1.50junih sahaja.Tetapi aku menaiki Microbus, tambangnya 25sen sahaja[patutlah tambang teksi kat Mansourah murah sebab dengan microbus pun dah boleh pergi ke tempat2 kritikal dengan harga berkali ganda lagi murah]
1800:Naik Microbus ke Misr[Kaherah].Dapat tempat duduk barisan ke 2 paling kanan.Tempat duduk tak best, seat rendah!!Sakit badan aku, mujurlah tepi tingkap.Dapat merasa angin kampung, dan pemandangan indah[payah nak tengok pemandangan hijau kalau kat Kaherah, semuanya pasir, debu dan batu]
2020:Terima kasih kepada tindakan bijak pemandu Microbus, perjalanan yang sepatutnya tamat 30 minit iaitu ketika 1950 mengikut jangkaan aku tersasar sebab belaiu menggunakan jalan yang sesak.Haish, letih tul duduk dalam Microbus tu.[Tambang 9.50junih]
2030:Solat kat Masjid Rahmat[tak pasti namanya]
2050:Bertolak ke Hayyu Sabie`[tambang 1.25junih]
Kemudian aku sampai dengan selamatnya ke rumah tercinta.

Kesimpulan perjalanan ke Dumyat: Menyoronokkan, pengalaman menghabiskan beras dirumah orang amat mengghairahkan.Sana lebih sejuk dan tenang berbanding Kaherah, masa aku nak pergi sana pun masuk Muhafazah Port Sa3ed pun dah sejuk walaupun jam ketika tu 2300, dah rasa angin sejuk, kalau kat Kaherah pukul 2-3 pagi baru nak sejuk udaranya.Tidur petang pun best, sebab ada bunyi burung berkicau dan udara pantai yang kuat.uhuhu.Best, best dan best.Sunyi sikit kat sini, takdelah bunyi kenderaan memakak sepanjang hari.
Yang paling best sebab aku dapat hilangkan badi aku terhadap game, eheh, dapat juga habiskan satu game dalam 2 hari.
Kalau naik Microbus lompat lagi murah dari perjalanan terus ke Dumyat.Tambang terus Dumyat-Kaherah 18/20junih.Kalau Dumyat-Mansourah-Kaherah 13.50junih.

Sedikit maklumat;Aku dapat berita masa di rumah Karkun Ayap bahawa kawan beliau Naim mendapat perkhabaran bahwa ada teman mereka telah mengetahui natijah dari Kontrol.Dan hari ni[ketika pos ini ditulis] aku baru je pergi ambil duit biasiswa Azhar di kuliah aku.Sambil tu pergi naik tingkat dua untuk ke kontrol tahun satu, Prof. Maher berkawal.uhuh.Kata beliau insyaAllah keluar dalam 15hari lagi.Tapi keputusan di kontrol ni tak boleh ambil pusing sangat, kadang2 tersilap.

Sekian dulu

7 ulasan:

  1. hhehe...mansurah juga best!!!

    BalasPadam
  2. ghairah mghabiskan beras dirumah org.

    tips bagus nih.
    ;]


    mansurah.
    oh..boleh jumpe kak yan. kak chubby. :P
    huahahaha.

    BalasPadam
  3. Mansourah tak best pun...panas..uhuhuhu

    Tambang teksi je murah..

    Kak chubby? ahahaha =))

    BalasPadam
  4. ini sudah lebeh..

    BalasPadam
  5. hahaha.
    halamak.
    dia baca laaa..

    kantoiiii.
    :))
    ala..akk cute..jgn la mara..
    =))

    BalasPadam
  6. xkire!!!
    sampai ati..ni kire ngompat nih.ahaha

    BalasPadam
  7. hahaha.
    habes laaa.
    :))
    takuutt denn.
    =))
    =))

    BalasPadam

Kritikan membina dialu-alukan. Terima kasih.