Selasa, 3 Jun 2008

Lepas ujian Ekonomi

Bismillah.

Walaupun beberapa hari telah berlalu sejak kertas Sejarah perkembangan ekonomi dan Sumber ekonomi(1/6/08).Tapi aku nak masukkan gak pos pasal perkara yg berlaku selapas tu.

Lepas aku jawab periksa tu.Balik rumah, siap2 solat pastu pergi Arma.Aku naik bas 926 yang akan melalui sbelah Maahad Buuth (Islam Missionaries Institute).Sedang aku lepak2 kat dalam bas menunggu sampainya ke Arma.Jumpa lah sorg mamat ni.Muka macam dari Asia Tengah, pastu dia pun duduk sebelah aku.Mula2 rasa malas je nak mulakan perbualan, ye lah tgh letih baru balik dari peperiksaan.Nak dapatkan sedikit ketenangan jiwa, walaupun perkara tu hampir mustahil dikecapi di dalam bas Mesir.Tapi yang membuatkan aku tertarik nak mulakan langkah bila aku nampak buku yang dia bawa.Buku kuliah aku.Ceh sama kuliah rupanya mamat ni.Camnalah aku boleh tak perasan dia.Aku ingatkan aku dgn sorg lagi(budak Filipina) je yang putih dikalangan pelajar2 luar.

Detailnya:

aku: Hmm, kamu ni kuliah perniagaan ke?
dia: Ya
aku: Owh, kamu ni wafid(org bukan Mesir) ke?
dia: Taklah, aku orang Mesir.
aku: Aku ingatkan kamu ni orang dari kawasan Asia Tengah macam Tajikistan tu.
dia: Memang sebelum ni ada orang kata aku ni orang Tajikistan (sambil senyum)
aku: Macam mana periksa.Okay tak?
dia: Alhamdulillah, bolehlah.
Senyap jap.Masing2 cari idea.
dia&aku: Nama kamu apa?(aiseh, boleh lak tanya serentak)
aku: Muhammad(malas nak sebut pepanjang, sbb org mesir slalu salah sebut Irfan jd Arafat pastu ingat Irfan tu nama bapak aku)
dia: aku Amir.Hmm.Apa pendapat kamu tentang Mesir.
aku: Bagus, orangnya peramah.(Jawapan biasa aku bagi, huhu)
dia: Bagitau je yang sebenarnya.
aku: Okaylah, cuma dari segi sistemnya, sini macam takdelah.Dan orangnya kurang berpegang pada janji.(padahal kt Msia pun -+ je).Ye lah,kadang bila hantar alatan elektronik untuk dibaiki.Janji esok, alih2 bila datang, cakap esok.Tak bolehlah camtu, nak meniaga kenalah berpegang pada janji.Barulah pelanggan ada keyakinan.(Terangku panjang lebar supaya dia mengambil perhatian kelak, smoga dia menjadi seorg usahawan yg berjaya!!)
dia: Ya, kami orang Mesir menikmati(bersenang-senang) hidup yang kacaubilau(sambil ketawa).
Mesir ni merupakan negara yang hebat dalam menggubal undang2 tapi hebat juga dalam tak melaksanakannya.Kamu tahu, ada sesetgh undang2 tu kurang realistik, macam undang yang menghalang kenderaan berat menggunakan jalan raya pada sesetgh waktu.Bila ditahan pemandu tu bagi alasan, ketika aku bertolak dari Negeri sekian2 masih dalam lingkungan waktu yang dibenarkan.Tapi sampai sini pada waktu yg dilarang, takkanlah aku nk berhenti kot.Eh, kamu faham tak ni.
aku: Faham..faham
Bas pun dah masuk simpang ke Maahad Buuth(Islam Missionaries Institute),
aku: Amir, aku minta diri dululah.Aku nak turun sini.Semoga Allah mempermudahkan urusan kita.
dia: Baiklah.Jumpa lagi.(Sambil bersalaman dengan aku)

nota: Pasal larangan penggunaan kenderaan di atas jalanraya pada masa2 tertentu tu aku pernah dgr gak dari pemandu teksi.Tapi dah lama dah mungkin 1-2thn lepas.

Balik punya hal pula.

Pakcik yang Gentleman.

Waktu nak balik dari Arma menuju Hayyu7 aku naik bas 14.Bas tu dah penuh jadi aku terpaksa berdiri.Stail biasa orang berdiri kat dalam bas ni samada pegang pemegang kat kerusi penumpang atau pun pegang rel yang melekat kat bumbung.Jadi aku pegang kerusi penumpang, supaya korg paham aku perlu aku maklumkan.Sebelah kanan aku ni org lelaki yang pegang kat kerusi penumpang.Pastu sampai kat satu perhentian adalah seorang wanita umur dalam 30an naik.Sbb tempat dah penuh jd dia berdiri diantara aku ngan mamat sebelah kanan aku.(bas masa ni penuh tul sbb org baru hbs kuliah dlm kul 3-4ptg).Tapi yang kesiannya dia takde tempat nak berpaut(sbb aku ngan mamat tu dah conquer pemegang kat tmpat penumpang,lgpun kurang sesuai kalau perempuan perpaut pada rel kat bumbung tu), jadi aku berundurlah kebelakang, bagi ruang kat dia.Tiba2 pakcik yang tengah duduk kat belakang aku tu cakap `Semoga Allah memberkati kamu`.Tak sangka buat camtu pun kena puji.Secara tak sedarnya, ada perasaan ujub lak muncul.`Eh, gentleman gak aku`.Baru je perasaan tu nak mekar dihati.Tetiba pakcik tu nak bangun, korang tahu utk apa?Tak lain tak bukan untuk bagi tempat duduk dia kat perempuan tersebut.Huish, lagi gentleman pakcik dari aku.insaf jap.Sbb pakcik tu dah beruban dah pun, umurnya pun dalam lingkungan 70-an.Nak bangun dari kerusi pun aku kena tarik biar dia bangun.Tabik spring betullah kat pakcik ni.Mungkin dia tak suka tengok muslimah berhimpit dengan lelaki ajnabi.

alhamdulillah..camna karangan aku? ada best tak, lama dah tak berlatih tulis dlm bhs melayu dgn elok.

sekian dulu.wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Kritikan membina dialu-alukan. Terima kasih.